05 november 2007

Salar de Uyuni tour 3

Even de route overlopen:
1/11 We vertrekken in Tupiza, de Toyota behoorlijk volgeladen. Onze kok Amelia bijvoorbeeld moet een mobiele keuken en alle eten en drank voor vier dagen meenemen, want onderweg zitten we in niemandsland. Onderweg zien we prachtige rotsformaties en honderden lama's. Velen dragen kleurige lintjes aan hun oren, zo weet iedereen aan wie ze toebehoren. We overnachten in San Antonio de Lipez, op 4.200 meter. De omgeving is mooi, maar o zo desolaat. De wind giert er om je oren en de kerk is gesloten. God heeft deze wereld verlaten. Wie wil hier wonen?
2/11 Om 5 uur gaat de metalen deur open en stapt Amelia binnen met de ontbijtkoeken. Om 6 uur stipt vertrekken we onder een stralende zon. We passeren ruines, kleine dorpgemeenschappen en verschillende lagunas vóór de lunch waaronder Laguna Hedionda (de meeste lagunas zien hier wit van de Borax) met flamingo's en de Kollpa Laguna. Trouwens, net voor het middageten nemen we ook een bad in Aguas Calientes op ongeveer 4.000 meter (zie foto's). Namiddag zien we Las Rocas de Dali (Salvador Dali zou zich hier hebben laten inspireren of omgekeerd), de Laguna Blanca en de Laguna Verde. We stijgen tot meer dan 5.000 meter waar we blijven stilstaan bij enkele geisers. Overnachten doen we aan de Laguna Colorada op 4.300 meter.
3/11 We vertrekken om 7 uur naar de Laguna Colorada. Hier zie je honderden flamingo's. Het water is rood gekleurd door de algen. Wat een fantastisch uitzicht! Daarna rijden we naar de 'Arbol de Piedra'. Het gaat de rest van de dag crescendo met een bezoek aan de lagunas Honda, Ramaditas, Charcota, Hedionda en Cañapa. We rijden op het eind van de dag naar een uitkijkpunt voor de vulkaan Ollague. Die is 5.865 meter hoog en nog steeds actief. Slapen doen we in een behoorlijk comfortabel zouthotel.
4/11 Het is nog pikkedonker als we worden gewekt. Slaapdronken stappen we in de jeep. Samuel rijdt ons tot op de Salar zoutvlakte. Zonsopgang in de Salar de Uyuni, a once in a lifetime experience! We wandelen rond op Isla de pescador (ook Isla Incahuasi), dat is een prachtige kleine groene oase midden in die grote witte zoutvlakte. Hier ontbijten we ook: Amelia heeft de avond ervoor een heerlijke cake gebakken. Na het ontbijt rijden we verder door de Salar en zien we 'Los ojos de agua': gaten met bubbelwater, we begrijpen het niet zo goed. In ieder geval weten we nu zeker dat er 'levend' water onder het zout zit. Daarna maken we surrealistische foto's op de zoutvlakte. Erg leuk om te experimenteren met perspectieven! Tenslotte stoppen we in Colchani voor de lunch, een dorpje waar de meeste zoutontginners leven. De tour eindigt in Uyuni, een foeilelijk stadje waarvan je echt niet vrolijk wordt. Allicht hebben ze precies daarom een bizar treinkerkhof ingericht als enige attractie. Door een of andere staking is er in heel Uyuni geen benzine te krijgen om terug naar Tupiza te rijden. Onze chauffeur Samuel moet uiteindelijk in het zwart aankopen tegen een woekerprijs. Maar goed, om 20 u zijn we terug in het hotel waar we vier dagen geleden vertrokken zijn. Morgen lekker aan het zwembad liggen...