02 februari 2008

NELSON






Het blijft nog enkele dagen mooi weer, dus beslissen we om twee extra dagen onze tent op te zetten aan de kust van Nelson. We gaan lunchen in restaurant 'The Boat Shed', met een terras dat over de zee helt. Ik waag me aan de 'green mussels', die proeven als onze mosselen maar zijn groter en hebben een groenige schelp. Heel lekker met een flesje rose erbij. Verder geef ik m'n ogen de kost aan het enorme strand waar bij strakke wind kite-surfers full speed door het ondiepe water scheuren. Het strand glijdt hier heel traagjes naar het diepe, vandaar dat je soms bijna honderd meter het water in moet gaan vooraleer je effectief geen bodem meer onder je voeten voelt. Extra voordeel is dat het ondiepe water sneller opwarmt door de zon.
We gaan godbetert twee avonden na elkaar naar de film. Eerste avond 'American Gangster', tweede avond 'Death at a funeral'. Beetje flauwe komedie als je het mij vraagt, die laatste.
En ik bezoek er de tentoonstelling Leonardo da Vinci: the machines. De kunstenaar verwierf (helaas na zijn dood) wereldfaam met zijn Mona Lisa en het laatste avondmaal, maar tijdens zijn leven was hij vooral bekend bij stafmedewerkers van het leger omwille van de talrijke uitvindingen die het leger van toen flink wat voordeel opleverden. Gesofisticeerde katapulten, onderwatertanks, ontwerpen van vliegtuigen en helicopters: allemaal het werk van Leonardo da Vinci.
Voor de rest: niks doen en koffie drinken. Die flat white van Nieuw Zeeland is unbeatable!

Geen opmerkingen: