27 september 2007

Hasselaren in de wereld

Binnenkort verschijnt er een stukje over ons vrijwilligerswerk in 'De Nieuwe Hasselaar'. Dat heeft alles te maken met de subsidieaanvraag voor de video workshop. Daarom gaat het artikel niet over Ingrid. Ik raad haar aan volgende keer een subsidieaanvraag in te dienen voor een lamineerapparaat!

Hieronder de voorlopige versie van het artikel. Hopelijk komt die subsidie er ook echt door, dat geld is hier broodnodig!

Dat Hasselaren zich betrokken voelen met het zuiden zien we aan de stijgende vraag naar projectsteun ontwikkelingssamenwerking. Dit jaar kwamen er maar liefst 22 projectaanvragen binnen op de dienst ontwikkelingssamenwerking voor in het totaal 116.769,67 euro!

Hans Manshoven, regisseur, uit Sint-Lambrechts-Herk geeft gedurende één maand een communicatie-opleiding aan 35 jongeren uit de regio Apurimac in Peru. Er is daar behoefte aan een sterkere regionale, kwalitatieve invulling van radio- en televisieprogramma’s. Dit communicatieprogramma krijgt een extra steuntje van de Stad Hasselt.

“3, 2, 1, actie!”

In de maanden die vooraf gingen aan de videoworkshop die ik zou geven in Abancay, Peru, vroeg ik me vaak af waar ik terecht zou komen. Hoe ziet een regoniale televisiezender er uit in Peru? Wel, ik kan daar kort over zijn: slecht. De nieuwsuitzendingen zijn een lachertje. Een reportage over de ingebruikname van een nieuwe afdeling in het ziekenhuis duurde 16 minuten. Gedurende heel die tijd had ik het raden naar het wie, wat, waar, en waarom van het item. Er is geen stem die het item inleidt, geen buitenbeeld van het ziekenhuis, geen sfeerbeeld van patiënten. Ik zag 16 minuten lang een persconferentie. Dat doen we in België al lang niet meer. Maar je kan natuurlijk niet zomaar de Belgische situatie copiëren en hier implementeren. Er is bijvoorbeeld geen enkele vorm van opleiding in deze regio. En er is geen geld. Dus geen microfoon om goede klank te reproduceren bij een interview. En geen extra licht om een eventuele nieuwslezer mooi uit te lichten.

Met de steun van Hasselt komt er straks wel een microfoon. Én waait er misschien een nieuwe wind in het medialandschap. Want de NGO Tarpurisunchis waar ik nu een maand voor werk start met een intensieve opleiding ‘Periodismo Social’. Het is een opleiding in kritische journalistiek, met een opsplitsing in een luik ‘werken voor de geschreven pers’, een luik ‘werken voor de radio’ en een luik ‘werken voor televisie’. De videoworkshop die ik geef, gaat er heel praktisch aan toe. Bedoeling is dat de studenten samen met mij het onderwerp voor een reportage kiezen, en daarna aan de slag gaan met een camera – gefinancierd door Hasselt – en een montagecomputer.

We maken een reportage over het Quetchua, de taal van de inheemse bevolking in de Andes, en de xxxx, dat is een boom met een bijzondere betekenis voor de mensen hier. Speciaal voor stadstv Hasselt maak ik ook nog een korte reportage over Stijn Janssen, een andere Hasselaar die hier al anderhalf jaar werkt aan onderwijshervorming, en over mijn eigen bijdrage aan Tarpurisunchis.

Meer info over Tarpurisunchis vind je op:
www.tarpurisunchis.org.pe
www.tarpurisunchis.volensamerica.org

------

Trouwens, ik heb al snel snel een filmpje klaargemaakt over de eerstesteenlegging van de nieuwe school hier, en enkele reacties die Stijn verzamelde naar aanleiding van het bouwkamp waar enkele Vlamingen aan deelnamen:
http://www.youtube.com/watch?v=AkIbp3AvJw4&eurl=http%3A%2F%2Fmango%2Dperuango%2Eskynetblogs%2Ebe%2F

Geen opmerkingen: