09 december 2007

VLUCHTEN

We hadden voor deze reis enkel de vluchten vastgelegd. Dat gaat zo met wereldreizen: die boek je niet van dag tot dag. Eigenlijk zijn wij elke dag wel een uur of zo bezig met het voorbereiden van de volgende dag. Met een RTW ofte RoundTheWorld ticket kan je de bestemmingen niet meer veranderen, de data gelukkig nog wel. En dat zijn we dan ook met overgave aan het doen.

Zo was het oorspronkelijke plan om 28 november van Buenos Aires naar Puerto Montt in Chili te vliegen. Maar we zagen al snel in dat we nooit tijdig alles in Noord- en Midden-Argentinië gezien zouden krijgen op 3 weken. Daarom schoven we die vlucht op naar 10 december.

Onze volgende vlucht stond ingeboekt op 22 december (Punta Arenas naar Santiago De Chili), maar met de wijziging van de vorige vlucht zou dat betekenen dat we slechts 12 dagen tijd zouden krijgen in Patagonië. Omdat we enerzijds via verschillende bronnen hoorden dat afstanden in Patagonië groot zijn en busverbindingen moeilijk, zijn we ook met die vlucht beginnen schuiven. Eerst brachten we ze naar 30 december, maar toen hoorden we dat nieuwjaar vieren in Ushuaia een hele bijzondere ervaring moet zijn. Dus kregen we van een vriendelijke juffrouw aan de balie van LAN Chili een vluchtwijziging op 7 januari aangeboden. We houden nog in beraad of we zo lang in het desolate Patagonië kunnen blijven - vooral omdat het hier duur is om te overnachten - maar voorlopig gaan we dus live meemaken hoe op nieuwjaarsnacht Ushuaia 18 uur lang klaar zal blijven. Wie nog zuidelijker wil gaan zal de boot naar Antartica moeten nemen.

Grotere problemen hebben we met de vlucht die ons op 15 januari van Chili naar Nieuw Zeeland moet brengen. Die vlucht is namelijk volgeboekt. Het is niet te geloven dat wij ons pakketje vluchten hebben gekocht op 14 januari 2007, exact een jaar vooruit dus, en niet aan een zitje raken op de vlucht naar Nieuw Zeeland. Onze reisagent zegt dat hij op dat ogenblik nog niet in het vluchtschema kon raken en dus nog niet in staat was om te boeken (vanwege te vroeg), en dat hij er nu niet in kan omdat alle plaatsen verkocht zijn. Ergens, denk ik, moet er een moment geweest zijn dat er zitjes vrij waren en dat ze heel snel verkocht werden. Er zit nog een derde partner in het web, namelijk luchtvaartmaatschappij Quantas, die bij LAN telkens de helft van de plaatsen opkoopt naar Nieuw Zeeland. In ieder geval zijn Ingrid en ik op aanraden van onze reisagent zelf beginnen onderhandelen.
In Mendoza gingen we naar het lokale kantoor van LAN om tevergeefs een zitje te bemachtigen. Daar konden ze ons enkel op een wachtlijst zetten op de vluchten van 14, 15, 16 en 17 januari. De enige bevestigde plaatsen die we hebben gekregen op de vlucht naar Nieuw Zeeland zijn - hou u vast - op 1 maart. Maar op 1 maart vliegen wij al fijntjes van Australië naar Bangkok!
In Buenos Aires gingen we naar de hoofdzetel van LAN maar ook daar kon men ons niets anders vertellen. De dame raadde ons aan om naar het kantoor van Quantas te gaan. Wij dus naar de 27ste verdieping van een gigantisch kantoorcomplex in Buenos Aires. Hoog in de lucht vertelde de bediende ons dat we het best op 14 januari naar de luchthaven gaan in Santiago in de hoop dat er een andere passagier niet opdaagt. Als dat niet zo is, moeten we datzelfde scenario herhalen op 15, 16 en 17 januari.
In de luchthaven van Santiago de Chili gingen we naar de balie van LAN. Hetzelfde verhaal, maar met iets meer hoop. Het meisje legde ons uit dat het niet ongebruikelijk is dat zij op de computer die vlucht niet meer kunnen inboeken omdat wij administratief in toeristenklasse, type L, zitten. Maar er zijn in die toeristenklasse een tiental variaties, en als daar plaatsen vrij zijn, kunnen ze dat pas toekennen op de dag van vertrek. Wij begrijpen er nog altijd niks van en hopen dat we niet tot maart moeten wachten...

Geen opmerkingen: